Vandaag hebben we het genoegen om Delphine te verwelkomen, een ervaren ergotherapeut met een sterke drive om levens te verbeteren. Met een diverse achtergrond, variërend van revalidatie-instellingen tot thuiszorg, brengt Delphine een schat aan ervaring met zich mee. Haar toewijding aan het ondersteunen van mensen om zelfstandig te blijven en te floreren, heeft haar geleid naar Adaptez, een bedrijf dat gespecialiseerd is in thuisaanpassingen. In ons gesprek zal Delphine ons meer vertellen over haar achtergrond, motivatie en visie, en hoe zij het team van Adaptez zal versterken. We zullen ook bespreken welke concrete impact hun diensten hebben op het dagelijks leven van mensen met mobiliteitsbeperkingen. Klaar om meer te ontdekken? Laten we meteen van start gaan!
Kun je wat meer vertellen over je achtergrond en ervaring als ergotherapeut?
Delphine: Tijdens mijn opleiding ergotherapie heb ik verschillende stages doorlopen, waaronder op de PAAZ-afdeling, in een woonzorgcentrum, Acute revalidatie, en een buitenlandse stage met mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel) en traumatologische problematieken. Na mijn studie ben ik begonnen als ergotherapeut bij Goed Hulpmiddelen, waar ik advies gaf over het kiezen van de juiste hulpmiddelen, incontinentiemateriaal, braces, huurmaterialen, etc. Na vier jaar ben ik overgestapt naar Mobimed, waarbij ik bij mensen thuis drempels opmat en toegankelijkheidsoplossingen bood, rekening houdend met hun wensen, diagnose, prognose en premies.
Wat heeft je ertoe gebracht om bij Adaptez te solliciteren?
Delphine: De missie van een ergotherapeut is om mensen zelfredzaam te maken en hun kwaliteit van leven te verbeteren. Met de groeiende trend van langer thuis wonen, zijn woningaanpassingen essentieel. Adaptez sprak me aan omdat het zich focust op het optimaliseren van de leefomgeving, specifiek in badkamers. De firma denkt mee in de hulpvraag, kijkt naar de persoon en zijn context, wat aansluit bij mijn visie als ergotherapeut.
Hoe denk je dat jouw ervaring als ergotherapeut een waardevolle aanvulling kan zijn op het team van Adaptez?
Delphine: Als ergotherapeut heb ik inzicht in ziektes en prognoses, waardoor ik kan anticiperen op de behoeften van de klant. Ik bekijk ruimtes met een specifieke bril, bijvoorbeeld of een doucheopening breed genoeg is voor een rolstoel of waar er oprijdrempeltjes moeten komen. Mijn kennis van verschillende hulpmiddelen en het VAPH-budget kan klanten ondersteunen.
Welke rol zie je voor badkameraanpassingen, zoals instapbaden en inloopdouches, in het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met mobiliteitsbeperkingen?
Delphine: Mensen met mobiliteitsbeperkingen ervaren vaak problemen bij het nemen van een bad. Een instapbad kan een oplossing bieden, vooral met elektronisch hooglaag zitjes. Inloopdouches verminderen valgevaar, en Adaptez voorziet ook handgrepen en douchezitjes. Het optimaliseren van de badkamer verbetert de kwaliteit van leven door zelfstandigheid en veiligheid te waarborgen.
Wat zijn de voordelen van de AssiStep, het traphulpmiddel dat Adaptez aanbiedt, en hoe denk je dat het het dagelijks leven van mensen kan vergemakkelijken?
Delphine: De AssiStep biedt ondersteuning en veiligheid, waardoor mensen zelfstandig de trap oplopen. Het behoudt spierkracht en vitaliteit, neemt weinig ruimte in, is gebruiksvriendelijk en een kosteneffectieve oplossing in vergelijking met trapliften. Het creëert een minder confronterende, kleine sociale drempel.
Hoe plan je om de relaties met de medische wereld te vergroten? Zie je mogelijkheden voor samenwerkingen met ziekenhuizen, artsen en andere zorgprofessionals?
Delphine: Samenwerking met ziekenhuizen, ergotherapeuten, en verpleegkundigen is essentieel om mensen gezond en thuis te houden. Doorverwijzingen en informatie-uitwisseling zorgen voor optimale hulp voor de klant. Hetzelfde geldt voor apothekers, thuishulpwinkels en dokters.
Welke voordelen kunnen zorgprofessionals verwachten van het aanbevelen van Adaptez aan hun patiënten?
Delphine: Adaptez biedt kwaliteitsvolle producten en service. Zorgprofessionals kunnen vertrouwen op een deskundige partner die hun patiënten goed zal helpen, wat het vertrouwen van de patiënten vergroot.
Hoe ga je om met de specifieke behoeften en wensen van individuele cliënten bij het adviseren van badkameraanpassingen en hulpmiddelen?
Delphine: Ik luister naar de cliënt, schat hun behoeften in en bied de beste oplossing aan. Samenwerking met professionals vergroot het netwerk en helpt cliënten effectiever.
Hoe wil je de medische gemeenschap bewust te maken van de diensten en producten van Adaptez?
Delphine: We willen bewustwording creëren over oplossingen zoals de AssiStep, die de gezondheid bevordert. Educatie is cruciaal om mensen op tijd te helpen en gezond te blijven.
Wat zijn je korte- en langetermijndoelen bij Adaptez, met betrekking tot het vergroten van relaties met de medische wereld?
Delphine: Op korte termijn wil ik de sector warm maken voor de expertise van Adaptez en op lange termijn structurele veranderingen brengen. Relaties opbouwen voorkomt dat mensen pas aan hulpmiddelen denken als het te laat is, en het bevordert een gezond leven.
Heb je een succesverhaal van cliënten die hebben geprofiteerd van de diensten van Adaptez? Hoe hebben de aanpassingen hun levens veranderd?
Delphine: We hebben een tijdje terug een inloopdouche geplaatst voor een ouder koppel dat niet meer in bad geraakte. Ze waren erg tevreden van het resultaat en vertelden ons over hun kleinzoon, een prille twintiger met een fysieke beperking. Zijn ouders zochten al een tijd naar een firma die voor hem een bijbouw kon plaatsen, aangepast aan zijn behoeften. Dat bleek helemaal niet makkelijk. We zijn toen met zijn ouders gaan praten en we zijn de uitdaging aangegaan. De jongeman heeft nu zijn eigen plek die volledig is aangepast aan zijn noden: van badkamer tot leefruimte. Zo’n projecten hebben een enorme impact op het leven van mensen, en daarvoor doen we het.
Heb je een vraag voor Delphine?
Contacteer ons gerust!