Badkameraanpassingen & traphulpmiddelen | Adaptez
Erik maakt badkamers toegankelijk
Badkamer, Over Adaptez / 9 mei 2023

Erik maakt badkamers toegankelijk

Een toegankelijke badkamer moet stijlvol comfort aanbieden aan wie minder mobiel is.

Ik heb een fijne en heel nuttige job. Ik zorg ervoor dat mensen zich veilig en comfortabel zelfstandig kunnen wassen als ze minder mobiel of wat ouder zijn, maar even goed  als ze zich voorbereiden op de dag dag ze minder lenig en stabiel worden’ Aan het woord is Erik Waegneer, technisch verantwoordelijke bij Adaptez die het sanitair en elektrische deel van de werken voor zijn rekening neemt.

‘Meestal vervang ik baden door inloopdouches maar dat kunnen ook instapbaden zijn. Geregeld zit daar ook een totaalrenovatie van een badkamer bij waar dan ook de andere stielmannen van Adaptez bij zijn betrokken.’

Stel, ik contacteer Adaptez omdat ik mijn bad wil vervangen door een inloopdouche. Ik raak vandaag niet zo gemakkelijk meer in en uit mijn bad. Hoe pakken jullie dit aan?

Erik: ‘Een Adaptez medewerker zal met jou een afspraak maken om ter plaatse de situatie te bekijken, uit te meten en vooral om jouw verwachtingen te kennen en te bespreken. Er is keuze uit verschillende materialen, stijlen, kranen, douchekoppen en accessoires allemaal in een verschillende prijsklasse. Er zal ook met jouw mobiliteit rekening worden gehouden. Hiervan krijg je een offerte. Volgt er een go, dan krijg ik een rapportje met een schets van de huidige badkamer en van de verwachtingen waarmee ik aan de slag ga.’

Waar wordt rekening mee gehouden?

Erik: ‘Evengoed met jouw wensen, jouw noden als wat technisch haalbaar is. Ben je vooral minder lenig en stabiel, dan vertrekt het ontwerp hiervan. Ben je een rolstoelgebruiker, dan is dit het vertrekpunt. Sowieso is in elke inloopdouche van Adaptez een antislipvloer voorzien. Dat is een must. Ik probeer ook altijd de opstap te beperken tot 3 cm maar dit is afhankelijk van de leidingen waarop ik moet aansluiten. Daar zoek ik altijd de beste oplossing voor, ook al is dit niet altijd evident. Ik installeer ook altijd een of meer handgrepen. Jij zal wel moeten beslissen waar die komen want jij moet die nadien gebruiken. Ik geef advies maar houd in de eerste plaats rekening met de wensen van de klant.’

“Het verschil tussen een standaard inloopdouche en een inloopdouche op maat van wie minder lenig en stabiel is, is gigantisch maar moet zo weinig mogelijk opvallen.”

Wat wil de klant, een comfortabele badkamer of een mooie badkamer?

Erik: ‘De klant wil in de eerste plaats een badkamer die veilig en comfortabel gebruikt kan worden waarmee ik niet gezegd heb dat die er niet mooi en stijlvol moet uitzien. Het verschil tussen een standaard inloopdouche en een inloopdouche op maat van iemand die minder lenig en stabiel is, is gigantisch maar moet zo weinig mogelijk opvallen. Het verschil zit hem vooral in details. Zo kan een thermostatische kraan een hendeltje bevatten waardoor ze met minder kracht bediend kan worden. Het bankje of klapstoeltje net als een of meer handgrepen moeten onopvallend en stijlvol verwerkt worden in het ontwerp. Comfort mag dan wel bovenaan het verlanglijstje staan, als het er niet goed uit zal zien, moet ik er niet eens aan beginnen.’

Terwijl we nu toch bezig zijn, …

Erik: ‘Een zin die ik wekelijks hoor bij onze klanten. Het begint met de vraag om het bad te vervangen door een inloopdouche maar waar ik dan ook een nieuwe wastafel moet installeren omdat die niet bij de nieuwe douche zal passen. En terwijl we bezig zijn, kunnen we dan niet beter ook het toilet door een hangtoilet of waarom niet een Japanse douche-WC vervangen. Vooraleer we het goed en wel beseffen moeten we toch voor een totaalrenovatie een offerte maken.’