Hou senioren energiek met deze vijf gezonde voedingsmiddelen

Gezonde voeding voor senioren: zaden

Merkt u vaak bij uw geliefde of degene waaraan u hulp verleent dat ze af en toe minder energiek zijn? Geen paniek, dat is geen serieus probleem. De beste oplossing is vaak eenvoudige veranderingen in het voedingspatroon. 

In deze blog bespreken we enkele klinisch ondersteunde en gezonde voedingsmiddelen voor senioren, voornamelijk gericht op stimulatie van energie na het ontbijt.

Voedingsaanvullingen zijn de uitstekende manier om te beginnen wanneer je op zoek bent naar voedingstips voor senioren. Hieronder vindt u vijf gezonde voedingsmiddelen om senioren energiek te houden. 

1. Humus en wortel

Een handige snack met twee gezonde, stimulerende voedingsmiddelen komt niet vaak voor. Toch kan een combinatie met humus en wortel zowel energierijk als lekker zijn. 

Gezonde voeding voor ouderen humus

Humus is voornamelijk gemaakt uit kikkererwten die rijk zijn aan verschillende soorten energiebevorderende voedingsstoffen (bv. complexe koolhydraten voor langdurige energie). Wortelen bevatten eveneens vitamine A. Combineer dit met elkaar en u heeft een gezond tussendoortje.

2. Tonijn en andere vissen

Vissen bevatten precies de voedingsstoffen die voor duurzame energie zorgen. Daarom is het interessant om een snack te maken waarin vis is verwerkt. 

Vis is gezond voor ouderen

Dankzij een verhoging van omega 3-vetzuren, zorgen deze voedingsmiddelen ook voor een vermindering van depressies en chronische vermoeidheid bij ouderen.

U kan ook overwegen om tonijn of andere vis te combineren met complexe koolhydraten uit volle granen om deze effecten te versterken. Twee energierijke voedingsmiddelen zijn altijd beter dan één. Volkoren brood of crackers met tonijn of zalm zijn de uitstekende energiebronnen. Vermijd tonijn of andere vissen met koolhydraten van mindere kwaliteit zoals, wit brood of andere tarweproducten. 

Energiebevorderende voedingsstoffen aanwezig in vissen zijn:

  • Eiwit
  • Vetzuren (omega-3)
  • Vitamine B

3. Pompoenpitten

Pompoenproducten, zoals taart of brood, voeren energie af door verzadiging van suiker (enkelvoudige koolhydraten). Deze zorgen voor een eerste energiepiek, maar daarna volgt er een uitbarsting van vermoeidheid.

Gezonde voeding voor senioren: zaden

Pompoenpitten daarentegen zijn een uitgebalanceerde bron van energiebevorderende voedingsstoffen. Enkele hiervan zijn kalium, magnesium en gezonde vetzuren.

4. Watermeloen

Watermeloen is om verschillende belangrijke redenen één van de beste energiebevorderende gezondheidsvoedingen voor senioren.

Fruit voor senioren: watermeloen

Uitdroging is een veelvoorkomende oorzaak van vermoeidheid. Veel water drinken is de beste manier om dit tegen te gaan. Daarnaast helpt watermeloen ook zeer goed tegen uitdroging. Het is een vochtrijk voedsel dat toch zorgt voor hydratatie wanneer iemand lustelozer lijkt. 

Watermeloen bezit ook een hoog gehalte aan natuurlijk voorkomend stikstofmonoxide. Dit gas ontspant de slagaders waardoor de bloedstroom en energie op zijn beurt toenemen.

Tot slot bevat het fruit ook andere vitamines en voedingsstoffen die gunstig zijn voor het behoud van een optimaal energieniveau waaronder: 

  • Vitaminen A & C
  • Kalium
  • Antioxidanten
  • Aminozuren

5. Donkere chocolade

Het lijkt vreemd om chocolade op een lijst met gezonde voedingsmiddelen terug te vinden. Toch is er veel solide wetenschap die aantoont dat er op lange termijn energievoordelen zijn bij sommige soorten chocolade.

Het is met name bekend dat de complexe koolhydraten in pure chocolade de hele dag door duurzame energie leveren. De stijging van de bloedsuikerspiegel zorgt ook voor een onmiddellijke toename aan energie die de koolhydraten ondersteunen en vermoeidheden voorkomen.

6. Conclusie

Wat zijn nu de belangrijkste dingen om te onthouden over welke voedingsstoffen energie en productiviteit verhogen? 

  • Complexe koolhydraten, eiwitten en goede vetten: zorgt voor directe bronnen van blijvende energie
  • Vitamine A, B en C + omega-3 en kalium: houdt u op verschillende manier gezond: resulteert in een hoger energieniveau.
  • Goede hydratatie

Wanneer u eenmaal het doel van elke voedingsstof begrijpt, kan u zelf tussendoortjes gaan samenstellen voor degenen waar u om geeft of voor uzelf.