Hoe u gezond blijft terwijl u geïsoleerd moet leven: advies van een astronaut

foto astronaut

Het coronavirus heeft een enorme impact gehad op onze samenleving en ons manier van leven, maar er is beterschap op komst dankzij het vaccin.

Medische experts vragen mensen om zichzelf 14 dagen te isoleren als ze zijn blootgesteld aan iemand met het virus. In veel gebieden wordt aan de mensen gevraagd om thuis te blijven, tenzij ze boodschappen moeten doen, naar de apotheek moeten gaan of in andere essentiële behoeften moeten voorzien. Hoewel dit de verspreiding van het virus kan vertragen of stoppen, kan het voor veel mensen ook overmatige stress veroorzaken.

Alleenstaande mensen zullen mogelijks gevoeliger zijn dan anderen voor de negatieve effecten van isolement. Sommige mensen kunnen last krijgen van “claustrofobie” terwijl ze gedurende een lange periode geïsoleerd leven. Als u lange tijd alleen moet doorbrengen in uw huis is het belangrijk om manieren te vinden om met de stress om te gaan, zodat u niet het gevoel hoeft te hebben dat u uw levenslust verliest.

eenzaamheid foto

De wetenschap achter de effecten van isolatie

Sociale afstand nemen en isolement kunnen zowel mentaal als fysiek negatieve gevolgen hebben voor mensen, zoals een verhoogd risico op hartaandoeningen, dementie, depressie en overlijden. 

Julianne Holt-Lunstad, een onderzoekspsycholoog aan de Brigham Young University, beweert zelfs dat langdurig sociaal isolement het sterfterisico met ongeveer 29% kan verhogen.

We kunnen het bewijs van deze negatieve effecten zien door de ervaringen te bestuderen van degenen die geïsoleerd zijn tijdens het werken in poolgebieden. Volgens een artikel van Reuters ontdekten onderzoekers die de psychologische impact op mensen die in geïsoleerde poolstations werken, dat ongeveer 40 tot 60% tekenen van depressie, prikkelbaarheid, slaapproblemen en conflicten met andere werknemers vertoont. Dit fenomeen wordt ‘polaire waanzin’ genoemd. Sommige van deze symptomen kunnen ook optreden bij mensen die alleen wonen of met slechts een paar familieleden voor een langere periode in afzondering of in quarantaine.

Als alleenstaande persoon die thuis geïsoleerd is, zijn er dingen die u kunt doen om met uw situatie om te gaan en mentaal sterk te blijven. Hieronder zijn 4 tips om mee te beginnen.

1. Blijf op schema en houdt uw routines

In een New York Times artikel vertelt Scott Kelly, een gepensioneerde NASA-astronaut, over de tijd wanneer hij bijna een jaar doorbracht op het internationale ruimtestation ISS en hoe hij zich moest leren aanpassen aan het leven in een geïsoleerde omgeving. Hij zegt dat het volgen van een schema u en uw gezin kan helpen zich aan een nieuwe woonsituatie aan te passen als u allemaal geïsoleerd thuis bent.

Als u zich aan een soort schema houdt, krijgt u structuur, wat belangrijk is voor uw mentale en fysieke gezondheid. Als u normaal gesproken wakker wordt, gaat slapen en op bepaalde tijdstippen uw maaltijden eet, moet u dat blijven doen. Door volgens een vast schema te leven, kunt u beter slapen. Volgens Kelly hebben NASA-wetenschappers die de slaap van astronauten in de ruimte volgen, ontdekt dat de kwaliteit van de slaap van een persoon een directe invloed kan hebben op de stemming, cognitieve vaardigheden en relaties met anderen.

Als u normaal een ochtendprogramma op televisie kijkt of het nieuws leest, moet u deze routine blijven volgen, zodat u uw dagen zo normaal mogelijk kunt laten aanvoelen. Als u normaal gesproken elke dag naar buiten gaat om frisse lucht te halen, moet u daar zo goed mogelijk mee doorgaan, zolang u zich houdt aan de voorgestelde afstandsregel. 

2. Probeer enkele (nieuwe) hobby’s
nieuwe hobby foto

Deze tijd van sociaal afstand nemen kan een goed moment zijn om enkele van uw favoriete hobby’s te beoefenen of zelfs nieuwe uit te proberen. Als u een fervent lezer bent, is het misschien tijd om wat nieuw materiaal te lezen. 

Als u thuis over de juiste materialen en uitrusting beschikt, kunt u deze tijd gebruiken om te tuinieren, breien, naaien of knutselprojecten. Vraag gerust een geliefde of vriend om u daarbij te helpen. Door alle online winkels is het gemakkelijker dan ooit om bij u thuis te laten leveren.

3. Blijf actief
voorbeeld actief met yoga foto

Het is aangewezen als volwassene om minstens 2 uur per week matig-intensieve training te doen. Zelfs als u thuis moet blijven, is het aangewezen om actief te zijn en de mate van mogelijk. Of u nu oude “workout-dvd’s” of YouTube-video’s probeert, yoga of stoeloefeningen doet, het is belangrijk om dagelijks in beweging te zijn. Regelmatige lichaamsbeweging kan u helpen zich beter te voelen, uw gewicht te behouden, uw kracht te verbeteren, uw energie te verhogen, uw humeur te verbeteren, uw slaap te verbeteren en uw risico op bepaalde ziekten te verminderen. Dit is cruciaal voor uw gezondheid, ongeacht of u zich in een isolement bevindt of niet.

4. Blijf in contact met anderen
oude dame zoomcall

Mogelijks moet u een tijd geïsoleerd blijven, maar dat betekent niet dat u de contacten met vrienden en familie volledig moet verbreken.

Verbonden blijven met anderen kan de negatieve effecten van de angst en stress die door isolatie worden veroorzaakt, helpen verminderen. U kunt uw computer of smartphone gebruiken om videogesprekken te voeren met uw kinderen en kleinkinderen of om uw vrienden te contacteren.

Als u niet actief bent op sociale media, is dit misschien een goed moment om Facebook of Twitter te proberen. Door sociale media te gebruiken, kunt u ook in contact komen met online gemeenschappen van andere mensen met dezelfde interesses en het kan een geweldige manier zijn om verveling te voorkomen.

Als u voor een langere tijd geïsoleerd bent, kan dat voor onnodige stress zorgen waardoor u het gevoel krijgt dat u uw verstand verliest. Hou deze tips dus zeker in gedachten terwijl u sociale afstandsmaatregelen blijft toepassen en uzelf isoleert. Door vast te houden aan uw gebruikelijke routines, leuke dingen te doen, dagelijkse lichaamsbeweging te krijgen en contact te maken met anderen, kunt u in deze moeilijke tijden minder getroffen worden dan anderen.